Vakantie Durban - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemiek - WaarBenJij.nu Vakantie Durban - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemiek - WaarBenJij.nu

Vakantie Durban

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Juli 2006 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molweni

Na de vakantie naar Kaapstad zijn we verder gaan reizen naar Durban.

Op de campus kwamen we twee Nederlandse fysiotherapie studenten tegen die ook naar Durban wilden gaan reizen. Dus leek het ons wel gezellig om dan met z'n zessen erop uit te trekken.

De eerste stop maakten we dinsdag in Coffeebay, waar we in dezelfde backpackers sliepen dan waar ik de vorige keer was geweest "de Coffeeshack". De eerste dag hebben zijn we meegeweest met de dagtocht naar de grotten van Mapuzi vlakbij Coffeebay. Daar kwamen we nog 5 Brabantse jongens tegen, dus het Nederlandse feestje was compleet.

Van te voren werd verteld dat de dag zou bestaan uit het bekijken van grotten, kloofing (van rotsen afspringen) en te gaan genieten in een heuse jacuzzi. Dat klonk dus veelbelovend. Wij bergen op en af klimmen op weg naar de grotten en op weg naar de jacuzzi. In een inham van de rots was een klein zwembadje, de jacuzzi dus met erg koud water maar wel heel grappig om te zien.

De waaghalsen konden het wagen om van de rots af te springen. Je zou verwachten dat ik dit na de bungeejump wel eventjes zou doen, maar heb me toch maar bedacht omdat er recht onder de rots waar je van af moest springen er nog een rots met punt onder het water lag. Dus je moest dan best ver springen om recht in het water terecht te komen.

Donderdag hebben we een mooie wandeling naar de Hole in the Wall gemaakt van ongeveer 7 kilometer. Deze route liep langs de kust en leverde vele mooie plaatjes op, zoals de baby Hole in the Wall en mooie uitzichten. De terugweg hebben we gelift naar Coffeebay. De eerste auto die voor ons stopte was een politiebusje, waar we zo bij in konden stappen. Best raar om vervoerd te worden door de politie, maar het schijnt hier wel vaker voor te komen dat de politie een lift geeft.

Na 3 nachtjes te hebben geslapen in de Coffeeshack zijn we meer naar het noorden gaan reizen. De tussenstop richting Durban maakten we in Port St. Johns.

Het was duidelijk te merken dat hoe noordelijker we reden, hoe warmer het werd. Port St. Johns was heel jungle achtig met bananenbomen en veel palmbomen. Ook hier hebben we een wandeling gemaakt (jaja wordt hier zelfs nog sportief, wie had dat gedacht. Hier hadden ze geen Hole in the Wall maar een Blowhole. Als er water tegen de rotsen slaat, dan kwam er stoom uit een gat. We hadden geluk dat het vloed was, want dan was de Blowhole het meest actief.

Bij de Blowhole kwam er een hele groep dolfijnen langszwemmen. Het was voor het eerst dat ik dolfijnen in het wild zag en ik vond het echt supergaaf dat ik ze dan ook nog zag ook.

Na de Blowhole te hebben gezien, zijn we een dorpje door gelopen, waar een hele stoet inwoners langskwamen die vierden dat een groep jongens man waren geworden. Deze jongens waren besneden en hebben een hele tijd in een hutje moeten wonen waarbij ze geen contact mochten hebben met de buitenwereld. Wel interessant om zo'n stoet te zien met bijbehorende liederen.

Helaas konden we maar een nachtje blijven in Port St. Johns omdat we heel graag de laatste dag van het grootste beachfestival ter wereld in Durban mee wilden maken. Na zo'n 5 uur rijden kwamen we aan in Durban, een stad die heel veel lijkt op een Amerikaanse stad met overal billboards en wolkenkrabbers.

Tijdens het festival werden er verschillende surf en beachvolleybalcompetities gehouden. Op de dag dat wij er waren, waren er de finales waar de top van de wereld bij elkaar kwam. Het was warmer dan 25 graden in Durban, dus we hebben nog even lekker op het strand gelegen. Want ja je kan natuurlijk niet heel wit in Nederland aankomen ;).

In Durban zijn we ook nog naar het Zuid-Afrikaanse Dolfinarium geweest waar ook een heel groot aquarium was met veel mooie vissen (zie foto's op de fotowebsite) Het was wel grappig om te zien dat men hier ook een dolfijnenshow heeft waar de politie in voor komt.

Na een paar dagen in Durban te hebben vertoefd, hebben we afscheid genomen van de twee andere studenten en zijn met z'n vieren doorgereisd naar de Drakensbergen die grenzen aan het Koninkrijk Lesotho. Onderweg zijn we nog bij een 105 meter hoge waterval gestopt in het plaatsje Howick.

De Drakensbergen waren erg uitgestrekt en na een tijd over een dirt road (gravelroad) te hebben gereden kwamen we in het donker aan bij onze backpackers. We wilden graag in een slaapzaal slapen. Dus liepen we met de eigenaar langs de zalen en hij zei dat er in de ene kamer wel twee konden slapen, maar hij wist niet waar de andere twee moesten slapen. Dus zei hij weet je wat jullie mogen wel in de Cottage. Ok goed dachten we.

Bij het huisje aangekomen, bleek het een superdeluxe huisje te zijn met keukentje, twee slaapkamers, badkamer en woonkamer met een heuse openhaard. Deze openhaard hadden we wel nodig, want in de bergen kan het 's nachts behoorlijk vriezen. Dus ook de nacht dat wij er waren. Toen kreeg ik pas echt het idee dat Zuid-Afrika ook een winter kent.

Wegens tijdgebrek konden we ook hier maar een nachtje slapen en hadden we geen tijd meer om naar Lesotho te gaan :(. Misschien voor de volgende keer als ik weer eens naar Zuid-Afrika ga. \

Vanaf de Drakensbergen zijn we in een keer doorgereden (zo'n 600 km)naar Port Alfred waar we aankwamen op een lege campus, want alle Nederlandse en Zuid-Afrikaanse studenten waren vertrokken. Echt heel raar om als enige studenten hier te zijn, maar gelukkig was het maar voor 2 dagen.